Pages

~tempat jatuh lagi dikenang~


~16 November2009~


Sejak dua menjak ni aku banyak contact kawan-kawan lama terutamanya masa sekolah rendah dulu...Sebenarnya rasa terharu dan teruja untuk cari diaorang.Aku mula mengisahkan untuk cari diaorang ni sejak raya tahun ni.Kenapa?

pertama sekali, Aku rasa terpanggil setelah seorang daripada kawan lama aku ni beria nak cari member lama...Aku terfikir satu perkara...sahabat lama itu lebih bermakna sebab kita banyak simpan suka dan duka dengan dia..lagi klasik memori kita dengan dia..

Kedua, mereka tak ada rasa rendah diri dalam bersahabat dan tak memilih kawan sebab kita dah kenal dari kecil lagi..dah tengok masa hingus meleleh lagi...lebih kurang macam tu lah...Tak kira belajar setinggi mana, sejauh mana...tetap ingat kawan...aku cukup terharu..

bila duk cerita pasal kawan-kawan lama...lebih-lebih lagi masa sekolah rendah dulu, teringat masa kena jalan kaki pergi sekolah agama..jauh jugak...lepas tu, ayah kena hantar bekal lepas sekolah rendah sebab ada tuisyen pulak lepas tu..dah habis tuisyen kena berlari lalu kebun kelapa sawit pergi sekolah agama..beramai-ramai.penat sangat masa tu...seronok bila ingat..tapi penat..ada satu kenangan ni, masa tu tengah belajar dekat sekolah agama..tiba-tiba kecoh sekolah tu sebab ada mak kawan ni keja dia suruh ballik umah.sebabnya dia duk mandi sungai kat belakang sekolah....apa lagi ek...kalau cerita balik dekat kawan-kawan ni, diaorang gelak sebab tak percaya dan cute..kelakar lah...

aku rasakan kegembiraan aku sangat bernilai sekarang..tak mengapalah..mungkin rezeki aku bukan di sini...sabar kan separuh daripada iman.....hehehe...

pengajarannya:
  1. hidup ini umpama roda. sentiasalah kita bersabar dan berhati-hati..
  2. Walau setinggi mana kita belajar, walau setinggi awan kita menggapai...jangan lupa pada kawan-kawan yang kita ada...sebab nilai persahabatan itu sangat tak ternilai harganya..kawan-kawan yang mengingati kita adalah kawan-kawan yang benar-benar menghargai kita...
  3. Dunia ni bukan besar mana pun..carilah rakan-rakan yang telah terputus hubungan tu..mudah-mudahan membawa berkat dan hikmah..Insyaallah...

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 NurabaDie. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase