Pages

~Jauh perjalanan luas pemandangan...~

~15 jAn 2010~
JumaAT~
~IPGM KSM~

HAri ni, lepas je main kat gym, aku pergilah bukit keluang...makan...aku ajak lah ann pergi ronda kampung-kampung...dah lama aku nak buat benda ni, tapi sebb tak ada member nak ikut kan...rentetan perjalan kami sepertidi bawah :

pukul 9...pergi isi minyak dekat PETRONAs kg Raja...LEpas tu terdetik nak mula cari Kg Baru....Sebab baru terdengar...Jadi, kami pergilah lalu jalan nak ke Gong kedak...Dengan yakinnya kami pergi masuk satu simpang ni...ingat terus jumpa TUDM Gong KEDAk...tapi..tersilap daaa....jumpalah KG Amer....terus punya terus tengok2 dah sampai kat simpang alor LIntah...Jumpalah SK Alor Lintah tu...

pukul 9..30..patah balik pergi simpang yang mula-mula masuk....rasa sekejap pula...dah keluar tu, masuklah pula simpang nak ke Gong KEdak.....Jauh jgk lah..ingat dekat je...Dulu Naik van tak rasa sangat nak ke Gong KEdak ni...sambil-sambil lalu kampung orang tu, keluarlah perkataan..."ooohhh...lahhh dekat sini jer....eh, jauh jgak kampung ni....kampung apa ni???Pusu Tinggi???"
lebih kurang macam tulah...ada satu lagi, Kg Dengir...pertma kali jugak dengar...jauh kali ni, tengok2 kat batu tepi jalan "JERTEH...4 KM"...eh...dh nak sampai Jerteh....tapi memang jauh lah nak jumpa penghujung jalan ni...Bila sampai dekat simpang seberang jerteh tu, aku patah balik..sebab misi aku tak nak lalu jalan besar....Bila balik tu dekat lah rasanya sebab kita dah pernah lalu jalan tu dan tahu apa yang akan kita hadapi...lagipun, lajulah jugak aku bawa motor tu....

Aku rasa kalau aku tak nekad, tak tahu aku kg2 ni kat mana...sekurang2nya bila aku dah habis belajar nanti, aku dah pergi kampung2 sekitar besut ni...nanti kalau orang tanya tak adalah aku rasa teruk sangat...Duduk kat BEsut 5 thn 1/2 tapi tak tahu kampung2 ni kat mana....

Pengajarannya dari perjalanan aku yang tak dirancang ni :

  1. hidup perlukan keberanian....kalau tak berani jadilah kita katak bawah tempurung...
  1. Berani buat keputusan...barulah kita akan capai matlamat...Jika yakin teruskan usaha, tapi jika teragak-agak...batalkan je lah niat tu sebab hanya dengan keyakinan akan buat kita nekad dengan segala keputusan dan bersedia menghadapi risiko...
  1. Jauh perjalanan, luas pemandangan....Masa ni baru aku nampak betapa indahnya ciptaan TUHAn...baru nampak muka bumi TUHAN yang luas ni...yang aku lalui ni hanyalah setitik sahaja....
Bersedia hadapi kemungkinan.....kalau nak pergi mana-mana tengok dulu apa yang perlu dibawa, kalau aku naik motor tu, isi dulu minyak, check plug, tayar....untuk elakkan perkara tak diingini....dan amalkan ayat2 pelingung diri..antara ayat yang aku amalkan setiap kali nak mulakan perjalanan atau hidup aku(waktu pagi_ ialah...baca ayat kursi, tawakal...moga dilindungi perjalanan hidup kita..Insyaallah...

Mungkin tu jer kot catatan aku untuk kali ini..sekadar ingatan dan kenangan.....
salam ukhuwah...


Nurabadie
~Bilik ann~

1 comments:

2_one said...

hidup ini penuh dgn teka teki kan..??tambah2 kita yg muda2 ni..perjalanan masih jauuuhh...ntah apa kan berlaku...kdg2 kita diuji dan uji...amt pedih...tp itulah kehidupan..tdk ada siapa yg boleh pertaruhkan..krn ia penuh dgn teka teki..mngkin hari ini kita diatas tp blm tentu esk atau lusa kita masih lg disitu...mungkin kita trhumban ke bawah...kdg2 kita tlh usaha dan usaha,rancang dan rancang..tp akhirnya kekecewaan yg bertamu pd kita...itulah kita hanya sekadar manusia biasa yg hnya merancang Allah yg menentukan....

Post a Comment

 
Copyright 2010 NurabaDie. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase