Pages

~tempat jatuh lagi dikenang...part 2~


Teka sapa?


~16 nOVEMBER 2009~


Aku rasa terpanggil lagi untuk meneruskan n3 ni...seronok pula bila dikenang dan diimbas kembali... Antara kenangan yang masih aku ingat :


  1. Ini yang paling klasik...Masa tadika...ada pertandingan bercerita...Aku masuk lah pertandingan ni...Seiingat aku..dengan Zaimah atau gantikan dia..lebih kurang macam tulah..beria aku menghafal cerita ayam jantan berkokok ni..siap gayakan bunyi dia lagi...Samapai sekarang family aku duk menyakat aku dengan bunyi tu...Aku ingat lagi, pakai baju kuning.Kain nya macam pakai kain langsir tu.kain agak keras...Dekat dewan pemanis 1...Tapi...kalah..dapat lah hadiah bekas pensil plastik yang ada pensil, pamadam n pembaris dalam tu.......sedih2.......
  2. Ada lagi..masa dekat tadika jugak....ada murid ter"buang" dalam seluar...Dengan Penuh kesabaran cikgu Dahlia ni melayan kerenah kami..Nak pergi tandas kena teman...Ingat lagi...Cikgu Dahlia pesan..."sapa nak pergi tandas, angkat tangan..bagi tahu..Jangan diam jer..." hehehehe....
  3. Aku ingat lagi masa tu darjah 3 cempaka...aku ni bukan pandai sangat Math...dengan Ms wong...masa tu aku tak siap keje kot..lepas tu dia dengan rela hati mencampak kan buku aku keluar dari kelas..macam piring terbang tu...sedih betul....adus...apalah malang nasib...tak tau lah kalo budak lain lagi ke tak hal ni...
  4. Bercerita pasal math...aku teringat dengan benda ni.Cikgu jazzmill kot....dia ajar math...suruh wat garisn kat tepi buku jarakkan 3 kotak...pahtu dekat hujung kanan kena tinggalkan ruang untuk buat jalan kerja....Satu pantang larang dia...Kalau dia dah toleh kat papan hitam..jangan bercakap dekat belakang..Memang dia mengamuk..tak mula lah kelas karang...
  5. Ada seorang cikgu muzik...Dia suruh bawa rekorder datang sekolah...Tapi aku tak bawak..Dendanya..lari keliling padang dengan pakai baju kurng masa tu.Adalah jugak yang tak bawa...Dahlah padang tu sebelah bangunan sekolah.Malu gila...Aduh...Cikgu muzik ni memang garang.Sapa ek nama dia..Tak ingat lah...
  6. Ada satu ketika ni,, aku mengalami kecederaan di jari.masa zaman tu, mak bapak aku tak ada pendedahan lagi nak bawa pergi klinik kalau cedera macam tu..teruk juga...sampai sekarang parut masih ada..Aku cedera sebab parut kelapa pakai mesin..darjah lima..masa Hari Keputeraan Sultan Johor..cuti...hmmm...so, bila pergi sekolah kena berbalut tangan..tebal pula tu..ish..malu nak pergi sekolah..adalah dua orang mamat yang memang nakal masa tu..N dan A.Lau nak tahu leh tanya dekat YM.hehe..dahlah dia orang ni jadi pengawas..Ada ke dia pergi ejek...Malu betullah..Penyudahnya, aku pergi sekolah nyorokkan tangan aku dalam tudung..jahat betullah diaorang masa tu...
  7. aku ingat lagi, masa ni dengan Cikgu Nordin..darjah 3 cempaka...dia ajar kami nyanyi lagu pasal labah-labah tu..;"ada labah-labah..suka panjat pokok..."aku tak ingat dah lirik dia....aku terbayang-bayang lagi kita orang duk menggayakan lagu tu...Dan aku masih mencari seorang rakan ku..tak ingat nama..dia pindah masa darjah tiga tu,..lelaki...dia lah yang beria menggayakan lagu tu...seronok betul....
  8. Ustaz anuar...aku asyik tolong dia kutip derma je setiap hari jumaat...rupanya aku ni dah berani sejak darjah tiga lagi..baru perasan..hehehe...Manalah cikgu tu sekarang ni...
  9. Saat yang paling sibuk ialah masa UPSR...macam cerita sebelum ni, kami bertungkus lumus pergi tuisyen...Tapi kan...sampai sekarang aku masih terfikir apa aku jawab masa UPSR dulu...macam bodoh-bodoh jer...adus......hancur2...
  10. Aku ingat lagi..masa periksa sekolah agama...aku duduk dekat belakang sekali..aku, asiah, timah n ad sorang lagi..aku tak ingat nama dia...Kami hampir terkantoi meniru...aduhai...malangnya...kertas jawapan yang aku nak tunjuk..jatuh betul-betul kaki ustaz S tu...Ya Allah..Tuhan jerlah tahu macam mana..Menggigil kaki...Nasiblah cik Asiah tu pandai meng'cover'kan untuk aku...hohoho....Lepas..lega....wawawawa....jahat betul aku dulu....
  11. Aku ingat lagi..dulu masa ni..ada satu kumpulan yang cukup digeruni..sebut je nama dia..budak pompuan suma takut...Siapa yang dapat join kumpulan ni dikira selamatlah...Macam kongsi gelap ek..Kongsi gelap kanak-kanak....hehehe...tapi itu lah kenyataannya...dan yang paling malangnya aku adalah insan terpilih menerima "nota cinta" dari kumpulan ni...Diminta menjauhkan diri aku dari seseorang..Hohoho...takut tak...kelakar2....macam-macam hal sungguh...Tapi aku cukup respect dengan diaorang sebab sehingga ke hari ini...masih bersama sebagai satu kumpulan...Bergerak seiring...hehehe...Memang persahabatan hingga ke akhir hayat lah....
  12. Masa zaman sekolah rendah dulu..rajin bawa bekal...Tapi aku pelik kenapa port makan kat tepi tiang...pelik2...berlonggok lah kat tepi tiang kat kantin tu bila sampai masa rehat..Kenyang seh...Kongsi-kongsi bekal...Seronok2...Jimat duit..Nak beli makanan macam tak cukup duit..Yerlah dulu bawak duit berapa sen sangat...Ramai adik beradik kan..susah....
  13. Program susu sekolah...sedap betul susu tu..Tapi aku tak boleh dapat banyak...Budak-budak RMT jer dapat lebih...jeles betul aku..dahlah sedap susu tu...Tak pun masa MILO datang sekolah..Berebut nak air tu...Hehehe....
  14. Ada satu kisah lagi...Ni bukan nak memalukan..sekadar sebagai mengingat kembali..Ada sorang budak perempuan ni...Nak kata selekeh..tak pun..cuma tak bergosok jer baju dia..baju pun jd wrna cklat sbb tak nila...Dia ni mcam kena pinggir lah..Kesian kat dia...Ramai tak suka dia...Tapi, sekarang dah lain...cantik dah....hehehehe....
  15. Masa part orang jual buku datang sekolah..Aku selalunya tak dapat nak beli..mak bapak tak bagi..Yerlah..selalu lak tu diaorang datang..BAgi kertas kecik..senarai nama buku...memang haram aku tak dapat beli..tengok jerlah dari jauh budak-budak lain beli...Tapi bila aku tengok diaorang beli..tak ralat pun..kecik jer bukunya...Saja jer orang niaga tu nak ekploitasi budak.budak...
  16. Bank Simpanan Nasional...Ingat lagi tak masa ni..Cikgu buat pengumuman..:"sesiapa yang nak simpan duit, boleh bawa duti esok, bawa buku bank.." esoknya tunggulah orang bank tu dekat perpustakaan untuk simpan duit kami semua...
  17. Rotan berlada..kalau ingat lagi dengan rotan berlada cikgu Ngatirah...Fuh...memang takut...Kami kan budak-budak lagi, suka buat bising..dia Guru Besar..Paling gerun kalau dia datang..Cukup lah dia tunjuk rotan berlada dia tu...Tak payah cakap apa-apa dah...

Ni jerlah setakat ni...ada lagi sebenarnya..banyak sangat..Lau ada cerita yang nak dikongsi...ceritalah...leh kita kenang kembali....macam-macam hal...Ish3x...

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 NurabaDie. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase