Pages

~aku risaukan sesuatu~

aku bukanlah seorang pejuang yang hebat,
aku bukanlah seorang ahli politik berbisa,
aku bukanlah seorang guru yang berjaya,
aku bukanlah seorang yang sukakan sesuatu berbentuk perkauman,
namun aku adalah seorang melayu di bumi Besut ini,

seketika tadi membuatkan ku terfikir,
seketika tadi membuatkan ku terdiam,
seketika tadi membuatkan ku muhasabah diri,
di mana aku sekarang,
di mana aku akan berada pada masa akan datang,

bila mereka menghampiri ku,
bertanyakan tentang sesuatu,
bila mereka menghampiriku,
membicarakan tentang sesuatu,
aku lantas terkedu,
kenapa mereka yang bertanyakan hal itu,
mana kaum seangkatan ku?
mana?
adakah mereka sekadar pandai melontarkan sesuatu yang tiada faedahnya di surat khabar?
adakah mereka sekadar pandai merungut dan terus merungut sedangkan tiada usaha?
adakah mereka sekadar pandai meminta dan terus meminta sedangkan duduk diam di kamar itu?

aku risaukan sesuatu,
andai kata suatu hari nanti,
mereka memonopoli dunia IPG,
aku risaukan sesuatu,
andai kata tiada nama melayu di IPG ini,
aku risaukan sesuatu,
andai kata mereka yang memimpin Negara ini,

Mana mereka anak-anak manja yang asyik  merungut itu?
Mana mereka anak-anak kecil yang tak sedar dek untung itu?
Mana?
yang aku lihat kini hanyalah kelibat mereka,
mencari peluang,
yang aku lihat kini hanyalah kelibat mereka,
merebut peluang,
mudah-mudahan anak-anak manja itu sedar akan sesuatu,
mudah-mudahan anak-anak muda itu tidak akan kehilangan sesuatu,
merempat di bumi sendiri,
merangkak mencari rezeki.

Ya ALLAH,
peliharalah kami,
peliharalah hati-hati kami,
peliharalah Negara kami,

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 NurabaDie. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase